Mass Effect Wiki
Advertisement
Tejút Klaszterek Csillagrendszerek Bolygók Holdak Aszteroidák
Űrállomások Űrhajók Küldetések Megbízások Helyek Bolygójegyzék

Az űrhajók hajtóművek és FTL vezérlők segítségével teszik lehetőve a csillagközi utazást.

Nagy katonai járművek[]

A nagyobb hadihajók négy súlycsoportba sorolhatóak:

Fregatt[]

A fregattok könnyebb kísérő, vagy felderítő járművek. Kiterjedt GARDIAN rendszereikkel védelmet nyújtanak a csatahajók számára, és egy-egy tengerészgyalogos osztagot is szállítanak biztonsági, illetve bolyófelszíni feladatok ellátására. A nagyobb hajóktól eltérően a fregattok képesek a bolygókra leszállni.

A legfontosabb feladatuk a felderítés. A szenzorok a hajóktól és a kommunikációs rendszerektől eltérően csupán fénysebességgel működnek. Ebből következik, hogy a nyugalmi helyzetben lévő felderítő az 1 fényévnyire lévő járművet csak akkor érzékeli, amikor annak fénye eléri a felderítőt, azaz 1 évvel azután, hogy a jármű elindult.

Mivel a fénysebességnél gyorsabban mozgó támadók mindig hamarabb megérdekeznek, mielőtt a felderítők észrevennék őket a fénysebességgel működő szenzoraikkal, a támadók mindig meglepik a védőket. Ezért a flották felderítő jarművekkel veszik magukat körbe, amelyek folyamatosan keresik az ellenséges hajókat és figyelmeztetést küldenek a flottának.

A fregattok nagy sebességet képesek elérni köszönhetően a nagy teljesítményő verzérlőiknek. Emelett arányaiban nagyobb hajtóműveikkel és kisebb súllyaikkal könnyebben irányíthatóak. Harcban, a sebességük is manőverezőképességük miatt immunisak a nagy hajók nagy lőtávolságú fegyvereikkel szemben.

A flották közti harcokban 4-6 hajóból álló "farkas falka" flotillákba rendeződnek. Ezek a falkák keresztül száguldanak az ellenség formációi között, levadászva azokat a hajókat, amelyeknek a kinetikus pajzsaikat már kiiktatták a vadászokról indított diszruptor torpedók. A falka körkörös mozgásban bombázza a sebezhető célpontokat, miközben nagyobb sebességükkel és jobb irányíthatóságukkal elkerülik a tűzviszonzást.

Cirkáló[]

A cirkálók középsúlyú hadihajók, gyorsabbak a csatahajóknál és jobban felfegyverzettek a fregattoknál. A cirkálók az alapvető járőr egységek, gyakran vezetik a fregatt flotillákat. A cirkálók közepes vagy erős gravitációjú bolygókon nem, viszont alacsony gravitációjú bolygókon képesekk a leszállásra.

A cirkáló súlyú hajók képviselik az harci egységek alapjait, ők a flotta gyalogsága. A könnyű fregattoknak nincs akkora tűzerejük és tűrőképességük, hogy átvészeljenek egy komoly összecsapást, viszont a csatahajók pedig stratégiai erőforrások, amelyeket gondosan halmoznak fel és csak a legkritikusabb csatáknak kerülnek bevetésre.

A cirkálók önálló "zászlóvivő" járőrözést hajthatnak végre a betelepített rendszerekben, és kisebb összecsapások (pl.: kalózellenes hadjáratok) során vezetik a fregatt flotillákat. A nagyobb ütközetekben a cirkáló rajok a csatahajókat védik az oldaltámadásokkal szemben.

Hordozó[]

A hordozók csatahajó méretű járművek melyek nagy számú vadászt hordoznak. Minden faj biztosít a flottái számára pilóta által vezérelt vadászokat. A cirkálók a külső páncél és a hajótest közötti térben fér el egy maroknyi vadászgép. A csatahajóknak a hajótesten belül van egy hangárjuk. Az emberek - akik nemrég "vizsgáztak" a felszín-űr harcmodorból - voltak az elsők, akik olyan hajókat építettek amelyeknek a vadászaik jelentik a fő fegyverzetet.

Flották közötii harcokban a a hordozók távol a csatától indítják a diszruptor torpedókkal felszerelt vadászokat. Ezek a vadászok a hordozó elsődleges csapásmérő egységei. Ha egy hordozó egy ellenséges hajó lőtávolságán belülre került, akkor a dolgok rosszul alakultak a csatában.

Harc közben lehetséges a vadászok hajón történő újrafegyverzése, azonban a legtöbb hordozó lezárja a fedélzetét és megpróbál távol maradni a harcoktól. Az indító fedélzet gyakorlatilag egy folyosó a hajó szívébe. Elég egy jólirányzott torpedó, hogy megsemmisítse a hordozót.

Csatahajó[]

A csatahajók nagy lótávolságú, kilométernyi hosszú zászlóshajók, melyeket csak a legkritikusabb küldetésekben vetnek be. Egy csatahajó ereje a főágyúja hosszúságában rejlik. A csatahajók 800-1000 méter hosszúak, és hasonló hosszúságú főágyűval rendelkeznek. Egy 800 méter hosszú anyag gyorsító 2 másodpercenként képes egy 1 kg-os töltetet 4025 km/s-os ( a fénysebesség 1.3%-a) sebességre gyorsítani. Minden ilyen töltet kinetikus energiája 38 kilotonna TNT-nek felel meg, ami két és félszer akkora, mint a Hirosimára ledobott fissziós bomba.

A Farixeni Egyezmény korlátozza a megengedett csatahajók számát. A turian békefenntartó flotta rendelkezik a legtöbbel. 2183-ban a turian flotta 37, az aszári 21, a szalárian 16, a Szövetség 7 csatahajója van, amiből egy még építés alatt áll. 2185-re a csatahajók száma 39 turian, 20 aszári, 16 szalárian, 8 emberi. 2186-ra az emberek építettek egy kilencediket, és a voluszok is építettek egyet saját maguknak. A getheknek körülbelül ugyanannyi csatahajójuk lehet mint a turianoknak, őket nem köti az egyezmény. Az anyabolygójuk visszafoglalására készülő kvariánok az Élethajóikat csatahajó osztályú ágyúkkal szerelték fel, így gyakorlatilag lényegesen gyenge páncélzatú csatahajókká alakították át őket. A batáriannak is vannak csatahajóik, de a pontos számuk ismeretlen.

A csatahajók méretüknél fogva képtelenek bolygón landolni, így a vezérlőik feszültségét egy bolygó mágneses terében kénytelenek levezetni. A nagyobb hajók fedélzetei a hajtóműveik tengelyére merőlegesen rendeződnek, tehár a felső szintek a hajó elején, míg az alsó szintek hajó végén vannak.

Kis katonai járművek[]

Harci támogató járművek[]

A kisebb járműveket kizárólag a hadihajók harc közbeni támogatására használják:

  • A vadászok pilóta által irányított egy emberes gépek, melyek rövid-távolságú támadásokat hajtanak végre ellenséges hajókkal szemben.
  • Az elfogó vadászok az ellenséges vadászok megsemmisítésére kialakított egy emberes gépek.

Csapatszállítók[]

A csapatszállítók a katonai személyzetek hajók közötti, vagy hajó és bolygófelszín közötti szállítására alkalmazzák, így nincs szükség dokkolásra. Néhány modell, pl.: a UT-47 Kodiak sorozat tagjai képesek önálló FTL utazásra, és az UT-47A anyaggyorsító agyúkkal és egy prototípus álcázó rendeszerrel is fel van szerelve.

Korvettek[]

A korvettek 10 fős járművek, melyek harci és felderítő feladatokat látnak el.

Csillaghajók tulajdonságai[]

  • Ablatív páncél
    • Silaris páncél
  • Legénység szempontjai
  • Diszruptor torpedók
    • Javelin torpedók
  • FTL vezérlők
    • ODSY rendszer
  • GARDIAN rendszerek
  • Hőeloszlató rendszer
  • Kinetikus pajzsok
    • Ciklon pajzs
  • Anyaggyorsító fegyverek
    • Thanix fegyverek
  • Szenzorok
    • Argus halózat
  • Hajtóművek
    • Helios hajtómű