FANDOM

Jardaanowie – tajemnicza rasa lub frakcja będąca rdzennymi mieszkańcami gromady Helejosa w galaktyce Andromeda, odpowiedzialna za stworzenie angarów i maszyn znanych jako Porzuceni.

Biologia Edytuj

Rozmiary ich krypt oraz odnajdowane w nich urządzenia zdają się sugerować, że pod względem wyglądu przypominają ludzi, jednak ze względu na brak jakiegokolwiek dowodu w postaci materiału genetycznego, ich wygląd – jak również motywacje – pozostają tajemnicą.

Historia Edytuj

Byli wysoce zaawansowaną technologicznie rasą zamieszkującą Helejosa około 300–400 lat przed dotarciem do gromady kolonistów z Drogi Mlecznej. Taki przedział czasowy ich zniknięcia sugeruje analiza artefaktów pozostawionych na Ryder-I. Mniej więcej wtedy doszło do konfliktu, w wyniku którego na stacji kosmicznej jardaanów wybuchła broń odpowiedzialna za powstanie Plagi. Po tym katastrofalnym w skutkach wydarzeniu jardaanowie wysłali w przestrzeń pusty sferyczny świat Meridian, a sami zniknęli, nigdy więcej już nie powróciwszy do Helejosa.

Kultura Edytuj

Nieliczne pozostawione po jardaanach ślady wskazują, że byli inteligentną rasą zdolną do przeprowadzania operacji na olbrzymią skalę.

Technologia Edytuj

O technologii twórców Porzuconych wiadomo niewiele więcej ponad to, że znacznie przewyższała ona pod względem wyrachowania i skomplikowania tę używaną przez Inicjatywę Andromeda. Byli oni w stanie system połączonych ze sobą urządzeń rozsianych po całej gromadzie, wykraczający poza zrozumienie i budżet każdej innej rasy, za wyjątkiem co najwyżej protean i Żniwiarzy. Samo zapotrzebowanie Jardaanów na energię sugeruje, że na skali Kardaszewa plasowali się co najmniej jako cywilizacja typu drugiego.

Podobnie jak proteanie, Jardaanowie osiągnęli poziom rozwoju technologicznego, który pod względem zaawansowania przyćmiewa nawet najbardziej rozwinięte urządzenia stworzone przez rasy Drogi Mlecznej. Podobnie jak proteańskie artefakty, działająca technologia Porzuconych jest stosunkowo rzadko spotykana i – pomimo wysiłków wielu naukowców i inżynierów – niewiele wiadomo o tym, jak dokładnie ona działa. Inne ich urządzenia, takie jak chociażby system krypt, oparte są na naukach tak zaawansowanych, że nawet supernowoczesna sztuczna inteligencja nie potrafi nawet oszacować, jak dokładnie one działają. Mimo technicznego zaawansowania, większość technologii jardaanów zdaje się być jednak zbliżona do konwencjonalnych technologii, które bez problemu może obsługiwać nawet jednostka mniej zaawansowanej rasy, o ile jest odpowiednio uzdolniona. Aktywowanie technologii Porzuconych zdaje się wymagać połączenia organicznego umysłu i sztucznej inteligencji.

Citadelcouncilicontransparent Rasy uniwersum Mass Effect Citadelcouncilicontransparent
Rasy Cytadeli AsariDrelleElkorowieHanarzyLudzieOpiekunowieSalarianieTurianieVolusowie
Rasy spoza Cytadeli BatarianieGethyKroganieLewiataniQuarianieRaloiRasa wirtualnaVorcheYahgowieZbieraczeŻniwiarze
Historyczne ProteanieRaknii
Rasy z Andromedy AngarowieKettowiePorzuceniJardaanowieEealenowieThusaliSirindowie
Inne Rasy drugoplanowe