Ten artykuł dotyczy poradnika z Mass Effect 3. Zobacz też: Przewodnik adepta (Mass Effect) i Przewodnik adepta (Mass Effect 2).
Adept-Guide

Adepci to biotyczni specjaliści mogący zabijać przeciwników mocami. Nie mają zaawansowanego treningu bojowego, ale potrafią pokonać przeciwnika bez wystrzału z broni. Są wyposażeni w implanty L5x.

Przegląd Edytuj

W Mass Effect 3 Adepci są potężniejsi niż kiedykolwiek; mogą pokonywać przeciwników zanim zaczną prowadzić ogień. Przy użyciu lekkich broni odnawianie wynosi niemal +200%, co pozwala na szybkie używanie mocy.

Najpotężniejszą umiejętnością Adeptów są eksplozje biotyczne, które mogą być wspomagane jeszcze przez amunicję. Eksplozje zadają takie same obrażenia na wszystkich poziomach trudności.

Poza eksplozjami, Adepci są również zdolni do wykonywania eksplozji technologicznych, co rekompensuje słabe bariery.

Moce Edytuj

Moce klasowe Edytuj

Osobliwość Edytuj

Główny artykuł: Osobliwość

Osobliwość to podstawowa moc Adepta, która powinna być rozwijana od początku. Służy do kontroli, lecz również do przygotowania gruntu pod eksplozję biotyczną.

Osobliwość łatwo unieruchamia wrogów bez tarcz i pozwala na szybką detonację przez inne moce, np. Rzut.

Osobliwość sprawia, że przeciwnicy z tarczami przez chwilę się zataczają, co można wykorzystać do ich osłabienia. Dobrym rozwiązaniem jest ulepszenie Osobliwości tak, aby zadawała obrażenia od podniesienia.

Przyciągnięcie Edytuj

Główny artykuł: Przyciągnięcie

Przyciągnięcie jest skuteczne przeciw Stróżom, ponieważ zabiera ich tarczę, zostawiając zdanym na łaskę wroga.

Przyciągnięcie to alternatywa dla Osobliwości o dłuższym czasie odnawiania, ale i większej rozległości.

Fala uderzeniowa Edytuj

Główny artykuł: Fala uderzeniowa

Fala pozwala na walkę z przeciwnikami za osłonami, których można wytrącić z równowagi i zaatakować.

Fala detonuje wszystkie kombinacje.

Na 6. poziomie fala może również podnosić przeciwników.

Rzut Edytuj

Główny artykuł: Rzut

Rzut to potężna moc w arsenale Adepta ze względu na możliwość detonacji i strącania przeciwników z nóg.

Rzut może mieć efekt mocy niszczącej, pomocny w ucieczce lub walce z każdym typem wroga.

Miejsce uderzenia Rzutu w cel ma znaczenie dla kierunku, w którym ofiara poleci. Można to wykorzystać, strącając przeciwników z półek, aby otrzymali większe obrażenia.

Gdy ulepszysz Rzut jako detonator, będzie to twój główny atut podczas walki. Będziesz mógł dokonywać ogromnych eksplozji razem z mocą bazową lub trzymać przy sobie jakiegoś członka drużyny mającego odpowiednią umiejętność.

Podwójny Rzut pokonuje na raz dwóch wrogów, a Potężny Rzut powoduje większą eksplozję.

Podwójny Rzut to dobry detonator mocy o dużej rozpiętości.

Odkształcenie Edytuj

Główny artykuł: Odkształcenie

Odkształcenie wysyła pocisk, który może służyć jako detonator albo powolna moc uszkadzająca pancerz, tarcze, bariery lub zdrowie.

Odkształcenie to świetny detonator pancerzy.

Granat podnoszący Edytuj

Główny artykuł: Granat podnoszący

Granat wyrzuca 3 lub 4 granaty, które powodują ogromne zniszczenia i mogą służyć do kontroli.

Moc świetna na większych wrogów jak Brutal.

Granaty detonują wszystkie moce, mogą powodować eksplozje biotyczne, serie technologiczne, eksplozje ogniowe i krioeksplozje.

Sprawność Edytuj

Główny artykuł: Sprawność (Adept)

Dodaje zdrowia i tarcz, zwiększa obrażenia wręcz, co nie jest złą opcją, choć lepiej wcześniej skoncentrować się na mocach biotycznych.

Niepotrzebne jest zwiększenie przeżywalności i innych umiejętności tego typ, gdyż Adepci walczą głównie na odległość.

Jeśli ktoś preferuje styl walki, jaki ma Jack, zwiększenie zdrowia i osłon nie jest złym pomysłem, lecz trzeba pamiętać o ciągłym ruchu na poolu bitwy.

Walka wręcz nie przydaje się Adeptowi tak bardzo, jak innym klasom.

Ogromne zniszczenia może powodować silny cios wręcz, który odpycha lub posyła w górę cele Adepta.

Mistrzostwo biotyki Edytuj

Główny artykuł: Mistrzostwo biotyki

Podobnie jak Sprawność, ulepsza moce biotyczne.

Zwróć uwagę, że ulepszenia nie zwiększają siły detonacji, więc uważaj przy rozwijaniu mocy.

Adepci nie polegają tak bardzo na broniach, więc nie trzeba zwiększać Udźwigu.

Dodatkowe moce Edytuj

Wyssanie energii Edytuj

Główny artykuł: Wyssanie energii

Moc przeznaczona na uszkadzanie tarcz może być przydatna dla Adeptów, którzy mają problem z syntetykami.

Wyssanie pozwala też na detonacje, ale zmniejsza efektywność Adepta swoją niższą odnawialnością.

Zastój Edytuj

Główny artykuł: Zastój

Dobry wybór dla Adeptów skoncentrowanych na eksplozjach, lecz nie działa skutecznie na wrogach z osłoną.

Dobry sposób na eliminację pojedynczych celów lub kilku po awansie na 6. poziom. Pozwala na zamrożenie Stróżów i upuszczenie przez nich swych tarczy.

Zastój jest bardzo skuteczny podczas walki z Duchami.

Zastój nie działa na pancerz.

Spustoszenie Edytuj

Główny artykuł: Spustoszenie

Spustoszenie zadaje obrażenia przez dłuższą chwilę jak odkształcenie, ale lepiej zwalcza bariery i działa na Stróżów.

Wróg nie może odskoczyć przed Spustoszeniem.

Spustoszenie ma szeroki zasięg i może po zabiciu jednego celu przejść na drugi.

Spustoszenie służące jako detonator Przyciągnięcia czyni Adepta maszyną do zabijania.

Ciemny kanał Edytuj

Główny artykuł: Ciemny kanał

Czarny kanał może być zdetonowany i przeskakuje na kolejnych wrogów po zabiciu jednego.

Właściwie, to podczas 30 sekund trwania mocy można dokonać tylu eksplozji, ile Rzutów się wykona.

Amunicja odkształcająca Edytuj

Główny artykuł: Amunicja odkształcająca

Ta moc amunicyjna dość dobrze pokrywa się z charakterem Adepta.

Amunicja jest dobra do eliminacji latających celów.

Możesz nawet rozwijać moce członków drużyny tak, aby mogli wytwarzać potężne Osobliwości i Przyciągnięcia, a następnie detonować wrogów.

W amunicję mogą być również wyposażeni członkowie drużyny.

Bariera Edytuj

Główny artykuł: Bariera

Bariera to dobra moc dla Adeptów obstających przy defensywie.

Bariera jest użyteczna po imporcie zapisu z ME2/ME3.

Matryca obronna Edytuj

Główny artykuł: Matryca obronna

Matryca redukuje obrażenia, choć jest bardziej przydatna technikom.

Rozbłysk Edytuj

Główny artykuł: Rozbłysk

Rozbłysk powoduje ogromne zniszczenia i obrażenia. To świetna moc detonacyjna.

Bicz Edytuj

Główny artykuł: Bicz

Bicz to przeciwieństwo Przyciągnięcia, powodujący natychmiastowe wysłanie przeciwnika w swoją stronę. Dobrze penetruje tarcze.

Dominacja Edytuj

Główny artykuł: Dominacja

Dominacja działa na przeciwników z tarczami i pancerzem, oprócz potężniejszych wrogów jak Brutal, Banshee czy Kosiarz.

Bronie i wyposażenie Edytuj

Adepci powinni korzystać z lekkich broni.

Broń i wyposażenie Edytuj

Bronie Edytuj

Karabiny szturmowe Edytuj

Główny artykuł: Karabiny szturmowe

Adepci powinni używać lekkich karabinów jak M-8 Mściciel albo M-15 Windykator.

Można też użyć modyfikacji do obniżenia wagi broni.

Świetną bronią dla Adepta jest Błotniak Cerberusa.

M-7 Lansjer jest dobry do walki Adeptem ze względu na starą technologię nieużywającą pochłaniaczy ciepła (strzelanie do przegrzania).

Ciężkie pistolety Edytuj

Główny artykuł: Ciężkie pistolety

Skutecznymi pistoletami są M-6 Kat, M-77 Paladyn oraz Skorpion i M-358 Szpon po modyfikacjach.

Strzelby Edytuj

Główny artykuł: Strzelby

Strzelby są świetne w dobijaniu unieruchomionych przeciwników zamiast wykonywania detonacji.

Niestety trzeba używać modyfikacji, aby korzystać ze strzelb bez obniżenia szybkości odnawiania. Strzelbą pasującą do charakteru Adepta jest strzelba o tej samej nazwie.

Karabiny snajperskie Edytuj

Główny artykuł: Karabiny snajperskie

Snajperki są dość ciężkie, dlatego Adept powinien korzystać z najlżejszych jak M-13 Raptor czy M-97 Żmija.

Pistolety maszynowe Edytuj

Główny artykuł: Pistolety maszynowe

Pistolety maszynowe są skuteczne przeciw tarczom i szybkiej walki z przeciwnikiem. Nie mają wpływu na odnawianie.

Poradnik walki Edytuj

Ten artykuł dotyczy poradnika walki dla Adepta. Zobacz też: Walka (ME3).

Na poziomie Szaleniec Adept dalej nie jest zmuszony do korzystania z broni; dzięki zmienionej mechanice.

Przeciwnicy bez osłon mogą być szybko zlikwidowani, po odpowiednich ulepszeniach - nawet kilku naraz.

Stróżowie mogą zostać pozbawieni tarcz Przyciągnięciem, Zastojem, Biczem albo innymi mocami.

Na przeciwników z osłonami najlepiej jest stosować eksplozje.

Odkształcenie i Rzut świetnie się sprawdzają podczas walki z pancernymi wrogami.

Spustoszenie i Zastój zwiększają obszar detonacji.

Ciężki atak wręcz Adepta zadaje najmniej obrażeń spośród wszystkich, ale również może detonować.

Członkowie drużyny Edytuj

Główny artykuł: Drużyna (ME3)

Adept jest biotykiem, dlatego dobrze jest brać do walki specjalistów w innych dziedzinach - technologii i boju.

Liara T'Soni nadaje się do wykonywania jeszcze szybszych detonacji.

Kaidan Alenko używa Spustoszenia, co również pozwala na detonację.

Javik korzysta z Ciemnego Kanału, co jest pomocne na początku gry w wykonywaniu eksplozji.

W walce przydają się postacie używające mocy przeciw tarczom np. Garrus Vakarian, Kaidan i EDI z Przeciążeniem, Amunicja dysrupcyjna Ashley Williams albo Wyssanie energii Tali.

Biotyczne eksplozje na poziomie 6. są równie skuteczne na bariery, co i tarcze.

ME3logo Poradniki Mass Effect 3 ME3logo
Ukończenie Poradnik Mass Effect 3MoralnośćZnajdź i UratujWyposażenie
Klasy AdeptInżynierSzpiegStrażnikŻołnierzSzturmowiec
Inne DrużynaSztuczki PCPrzerywanieHandelWyjątkowa Walka