FANDOM

Umiejętności – zdolności poszczególnych bohaterów gry Mass Effect: Andromeda, stanowiące odpowiednik talentów z Mass Effect oraz mocy z Mass Effect 2 i Mass Effect 3. W przypadku grywalnej postaci, Rydera, powiązane są bezpośrednio ze szkoleniem wybieranym podczas tworzenia postaci i odblokowywanymi w trakcie rozgrywki profilami.

Charakterystyka Edytuj

W przeciwieństwie do poprzednich części, w Andromedzie postać nie jest ograniczona do jednego zestawu umiejętności odpowiadającej konkretnej klasie. W momencie tworzenia postaci poprzez wybranie szkolenia przed służbą postać otrzymuje umiejętności w jednej z trzech dziedzin – walce, biotyce lub technice – ale wraz z postępem w fabule, może odblokowywać umiejętności ze wszystkich. Dokonuje się tego poprzez wydawanie punktów umiejętności zdobywanych w momencie awansowania na kolejny poziom doświadczenia. Ponieważ w grze nie wprowadzono maksymalnego poziomu postaci, możliwe jest odblokowanie wszystkich dostępnych umiejętności, wymaga to jednak rozegrania kampanii ponownie w trybie nowej gry plus.

System umiejętności w Andromedzie podobny jest do tego z poprzednich części, wykorzystuje bowiem podobne zdolności. Każda dziedzina posiada zestaw umiejętności aktywnych i pasywnych podzielonych na sześciopoziomowe drzewka. Ulepszenia pierwszych trzech poziomów są odgórnie narzucone, z kolei pozostałe trzy oferują możliwość wyboru pomiędzy jedną z dwóch dostępnych opcji, z których jedna np. zwiększa zadawane obrażenia, a druga pozwala używać zdolności dłużej.

Osoby preferujące standardowy system klas z poprzednich części w dalszym ciągu mogą stworzyć klasę żołnierza czy szturmowca, inwestując punkty w odpowiadające tej klasie umiejętności. Przykładowo, wybierając umiejętności głównie z kategorii poświęconej walce, rozgrywka będzie przypominała grę żołnierzem lub szpiegiem, zaś jeżeli będzie się wybierało przede wszystkim moce biotyczne, będzie przypominała granie adeptem lub szturmowcem. Wybieranie umiejętności z określonej dziedziny odblokowuje również powiązane z nią profile i ich ulepszenia.

System pozwala graczowi dostosować rozgrywkę do preferowanego przez siebie stylu, pozwalając na tworzenie wielu kombinacji. Odblokowując kolejne zdolności, można przypisać je do paska szybkiego dostępu, na którym mieszczą się maksymalnie trzy umiejętności aktywne. Maksymalnie cztery takie trzyelementowe zestawy można następnie przypisać do tzw. menu ulubionych i przełączać się pomiędzy nimi w dowolnym momencie, także w trakcie walki. Zmiana zestawu powoduje jednak konieczność naładowania się nowo wczytanych mocy, tak więc nie są one dostępne od razu.

W odróżnieniu od poprzednich części, Andromeda nie pozwala na włączenie aktywnej pauzy i użycia umiejętności towarzyszy. Ponieważ grywalna postać posiada ich więcej, towarzysze posiadają tylko trzy umiejętności aktywne (w tym jedną niedostępną dla pioniera) oraz dwie unikalne umiejętności pasywne.

Rodzaje umiejętności Edytuj

Walka Edytuj

Aktywowane

Pasywne

Biotyka Edytuj

Aktywowane

Pasywne

Technologia Edytuj

Aktywowane

Pasywne

Umiejętności towarzyszy Edytuj

Nakmor Drack Edytuj

Aktywowane

Pasywne

Jaal Ama Darav Edytuj

Aktywowane

Pasywne

Vetra Nyx Edytuj

Aktywowane

Pasywne

Cora Harper Edytuj

Aktywowane

Pasywne

Liam Kosta Edytuj

Aktywowane

Pasywne

Peebee Edytuj

Aktywowane

Pasywne