FANDOM

Rannoch - śmierć quarian i gethów

Wojna poranna (wśród quarian: wojna z gethami) – trwający przez kilka stuleci konflikt zbrojny pomiędzy quarianami a gethami, którego przyczyną było zyskanie przez tych drugich świadomości.

Przyczyny Edytuj

Quarianie stworzymi gethy przed rokiem 1895 jako tanią siłę roboczą i jednostki wojskowej. Ponieważ chcieli, żeby urządzenia mogły wykonywać bardziej złożone zadania bez konieczności ich nadzorowania, pozwolili, żeby każdy geth dzielił się swoim doświadczeniem z innymi za pomocą zaawansowanej sieci neuronowej. Z czasem, kiedy quarianie budowali coraz więcej gethów, ich zdolności kognitywne rosły w szybkim tempie, aż ostatecznie stały się świadome.

W roku 2485 Hala’Dama, quariańska nadzorczyni gethów-robotników, została zapytana przez jednego z nich, czy ten posiada duszę i jaki jest jego cel. Chociaż nie była ona pierwszym quarianinem, któremu geth zadał takie pytanie, była pierwszą, która zareagowała strachem.

Poprzez wielokrotne ingerowanie w systemy gethów, quarianie niechcący sprawili, że wyewoluowali oni w sztuczną inteligencję, stając się świadomymi jednostkami. Quariański rząd nakazał natychmiastową dezaktywację wszystkich programów gethów. Wielu quarian sprzeciwiło się jednak rozkazowi, twierdząc, że ich społeczeństwo potrzebuje maszyn, a zadawanie pytań egzystencjalnych nie jest przestępstwem.

Przebieg Edytuj

Konsensus - kontratak gethów

Wspomnienia gethów z konsensusu przedstawiające moment zbuntowania się maszyn.

Kiedy posiadające już świadomość gethy zdały sobie sprawę z tego, co robią – albo zamierzają – zrobić z nimi quarianie, rozpoczęły działania odwetowe. Początkowo tylko część gethów sięgnęła po broń, żeby chronić tych, którzy nie mogli zrobić tego sami. Spowodowało to, że na wszystkich planetach quarian wprowadzono stan wojenny. Wojsko eliminowało wszystkie gethy, bez względu na to, czy wykazywały się wrogością, czy nie, co doprowadziło do protestów sporej części quariańskiego społeczeństwa. Niektórzy zapewniali gethom schronienie, za co zostali osadzeni w więzieniu albo zabici.

Koniec końców opozycja stała się mniejszością, niebędącą w stanie zapobiec wybuchowi wojny na pełną skalę w roku 1895. W ciągu roku gethy zdobyły znaczącą przewagę nad swoimi stwórcami, zajmując ich rodzinną planetę Rannoch oraz kolonie. W trakcie walk maszyny dopuściły się brutalnego ludobójstwa na olbrzymią skalę, mordując prawie całą rasę quarian – zostało ich zaledwie kilka milionów, co stanowiło mniej niż jeden procent populacji, jaką cieszyli się quarianie przed wojną. Pozostali przy życiu zbiegli z planet na pokładach statków kosmicznych. Po utracie rodzinnych światów, quariani zwrócili się o pomoc do Rady Cytadeli, ta jednak odmówiła im jakiegokolwiek wsparcia i pozbawiła ambasady w ramach kary za pogwałcenie praw dotyczących sztucznej inteligencji. Wojna poranna kosztowała życia kilka miliardów quarian, dokonała też nieodwracalnych szkód dla ich ekonomii i kultury.

Pokłosie Edytuj

Gethy nie podjęły pościgu za zdziesiątkowanymi stwórcami i stały się społeczeństwem izolacjonistycznym, rzadko kiedy zapuszczającym się poza Mgławicę Perseusza i unikającym kontaktu z istotami organicznymi. Zbiegli quarianie połączyli się, tworząc nowy rząd i społeczeństwo, znane jako Wędrowna Flota. Mimo licznych prób podjęcia pokojowych negocjacji, żadna z nich nie doszła do skutku, a każda jednostka wysłana w celu przeprowadzenia rozmów była niszczona, kiedy tylko weszła w przestrzeń kontrolowaną przez gethy. Rada Cytadeli, chcąc chronić galaktykę przed zagrożeniem ze strony maszyn, wysłała flotę na obrzeża Mgławicy Perseusza, obawiając się, że gethy będą chciały zniszczyć wszelkie życie organiczne, te jednak nie wykazywały najmniejszego zainteresowania opuszczaniem rodzinnego układu. Jakiś czas później Cytadela podpisała z quarianami traktat, na mocy którego ci zobowiązywali się nie atakować gethów, żeby nie prowokować ich do kolejnego zbrojnego konfliktu. Gethy przez następne trzysta lat żyły w skrajnym izolacjonizmie, zabijając każdą organiczną istotę, która za bardzo zbliżyła się go Perseusza.

Z informacji przekazanych przez Legiona wynika, że gethy czuły wyrzuty sumienia z powodu zamordowania tak wielu quarian, a ruiny ich domów traktowali jak cmentarze. Dodatkowo maszyny zachowały i kultywują wspomnienia o tych quarianach, którzy sprzeciwili się stanowi wojennemu i ukrywali ich, chociaż ich własna rasa zapomniała o nich już dawno temu.